zaterdag 18 augustus 2012

Koudwaterverf

Om de techniek die ik beschrijf voor het artikel in Handwerken zonder Grenzen uit te proberen ben ik een zoektocht begonnen naar koudwaterverf. Voor mij een normaal gegeven dat het bestaat. Helaas... Ik vind het lastig om nu iets vergelijkbaars te vinden dat mij net zo goed zal bevallen. Dat betekent weer het uitproberen van verven met bijbehorende uitgaven. Waarom toch altijd die vernieuwing? Tja, echt een uitspraak voor iemand die ouder wordt....
Oké de verf... gisteren zag ik het 'nieuwe' in de winkel maar wilde er nog niet aan het te kopen. Na een zoektocht op internet blijkt het toch echt de bedoeling te zijn dat ik het vernieuwde product ga kopen ;)
Binnenkort dus toch maar aanschaffen.
In mijn enthousiasme ben ik toch altijd een paar stappen vooruit en ben nog niet toe om de verf daadwerkelijk nu te gaan gebruiken. Eerst op zoek naar de stof die ik wil beschilderen (het bevindt zich ergens in huis), welke patronen ga ik gebruiken. Daarvoor biedt internet een schat aan bronnen, heerlijk! Het worden strepen, driehoeken, gestyleerde bladeren en dergelijke.

De afbeelding is een vrije interpretatie van de techniek, gemaakt door een basisschoolleerling.

Van origine wordt als verfstof indigo gebruikt, zoals ik gisteren al meldde. Het bijzondere aan deze plantaardige verfstof vind ik de kleurverandering die het ondergaat gezien meteen na het verven en na enkele dagen drogen in de zon. Eerst is het groen/geel en later krijgt het pas de diepblauwe kleur.
Bijzonder als ik dan lees dat de Yoruba-mensen vanuit Afrika speciaal als slaaf verscheept werden vanwege hun grote kennis van het indigoverven... daar wordt je dan weer niet zo blij van. De foto die bij het artikel staat is zeker de moeite waard, zie dd. 16 april 2010: http://dandylandmuse.blogspot.nl/2010_04_01_archive.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten